»Sonce je v popku, luna v glavi.

Nektar, ki prihaja od lune, sonce potroši

in tako postopoma izčrpa življenjsko energijo.«

                             Gheranda samhita, verz 28-30, 17. stoletje

 

 

Beseda bindu izhaja iz korenskega glagola »bhid«, ki pomeni »izbruhniti, počiti, prebiti se, razširiti, povzročiti odpiranje ali cvetenje«.

 

Bindu je sanskrtski izraz, ki pomeni »točka« ali »pika« in v indijski filozofiji velja za točko:

  • iz katere se na univerzalni ravni začne manifestacija vsega kar obstaja, iz katere vse izvira in v katero se vso fizično življenje na koncu obstoja tudi povrne, ter

  • skozi katero na individualni ravni posameznik doživi stanje zavesti samadhi, blaženo zlijte in enost s kozmično zavestjo.

Preboj in razširjenje skozi točko bindu pravzaprav predstavlja zadnjo stopnjo prakse joge, osvoboditev ali mokšo, trajni prehod iz iluzije materialnega bivanja uma-telesa, v stanje zlitja s čisto zavestjo.

Bindu kot simbol lahko najdemo v središču geometrijskega ritualnega vzorca mandale, ki simbolično predstavlja kozmos, in ima v svojem centru točko izvora, okoli katere se nato širi in oblikuje v neskončno kombinacij čudovitih oblik.

20220116_164217_edited.jpg

Bindu se kot majhna pika nahaja tudi na sredini Sri Yantre in simbolizira izvor in zaključek univerzalne stvaritve. Okrog nje se prepleta devet trikotnikov, od katerih jih je pet, obrnjenih navzdol, kar simbolizira Šakti ali žensko energijo, preostali štirje, obrnjeni navzgor, pa Šivo ali moško energijo.

syđ_edited.jpg
om-in-decorated-yellow-1633622.jpg

Pika bindu je tudi pomemben sestavni del simbola mantre OM, katera predstavlja različna stanja človeške zavesti:

  • tri krivulje v simbolu so zavest v budnem stanju, globoko spanje in zavest v sanjah

  • zgornji polkrog je iluzija (maja) ali tančica nevednosti, katero moramo preseči,

  • da dosežemo piko na vrhu simbola (bindu, turija, samadi), četrto stanje zavesti, najvišjo zavest, ki je pravzaprav glavni in končni cilj prakse joge, stanje blaženosti, ki nato sledi v združitev s kozmično zavestjo.

Bindu je osma čakra, ki v mnogih knjigah o jogi sploh ni omenjena, ima pa velik pomen v tantra jogi, zaradi prebujanja poživljajoče energije iz njenega središča.

 

Simbol bindu čakre je luna, zato se imenuje tudi lunino središče ali čandra čakra.

Beseda »Chandra« dobesedno pomeni »svetel, sijoč ali bleščeč« in se v sanskrtu, hindijščini in drugih indijskih jezikih uporablja za luno.

Kadar je čakra v mirovanju, je podobna piki. Z osredotočanjem nanjo, jo z notranjim pogledom opazimo kot rahlo priprto odprtino, skozi katero sije svetloba iz kronske, sahasrare čakre, in daje odsev ozkega luninega krajca. Ko je čakra aktivirana in popolnoma odprta, sveti svetlo v barvi polne lune.  

 
cak_edited.jpg

Bindu čakra leži na zadnji strani glave približno pet centimetrov od vrha, na mestu lasnega vrtinca, kjer večini ljudem raste pramen las v nasprotni smeri od preostalih. Bhakti jogiji z obrito glavo iz tega mesta pogosto pustijo rasti samo čopek las, ki se nahaja pod kronsko ali sahasrara čakro in nad čakro tretjega očesa ali ajno. Pramen tudi zvijejo in zavežejo v vozel, da dosežejo večjo napetost na glavi, kar spodbudi povečano delovanje živcev in žlez na mestu bindu čakre.

copek.jpg

Aktivirana bindu čakra na telesnem nivoju predstavlja delovanje žleze češarike ali epifize v velikih možganih, in izločanje hormona, ki v obliki kapljice predstavlja napoj nesmrtnosti in zdravja, »amrit«. Če bi ljudje poznali tehnike aktiviranja te čakre, bi lahko izkoristiti poživljajoče lastnosti kapljice nektarja in si podaljšali življenje. Če tega ne znamo izkoristiti, amrit pade iz bindu čakre naravnost v ogenj popkovnega središča, manipure čakre, kjer zgori skupaj s svojo poživljajočo energijo.

Jogiji so zato razvili različne metode, s katerimi želijo prestreči kapljicam nektarja, da bi samo izgorele. Nekaterih tehnik ni lahko izvajati in potrebujejo leta priprav ter napora. Toda dokaz, da amrit  učinkuje poživljajoče, kot vir življenja, so tisti jogiji, ki se več desetletij ne prehranjujejo z ničemer drugim, kot le z energijo nektarja.  

Ena izmed tehnik prestrezanja kapljic nektarja se imenuje kečari mudra, ki se izvaja z zvijanjem  jezika nazaj proti mehkemu nebu. Cilj te mudre je, da se v področju grlenega središča, višuda čakre, z jezikom ulovi padajoči nektar, ki bi se raztopil in svoje zdravilne učinke preko energijskih kanalov iz jezika razširil do organov po vsem telesu. Pri tem je potrebno jezik zviti čim bolj nazaj v goltno votlino do njegovega korena in s konico seči do jezička mehkega neba. To zahteva kar precej dolgotrajne vaje zvijanja jezika in raztezanja nežnega tkiva, s katerim je priraščen na spodnji del ust. Pogosto se jogiji poslužujejo ekstremnih posegov in sicer z ostro britvo dlje časa in postopoma zarezujejo v spodnje tkivo, Jezik tako »sprostijo« in čim bolj »podaljšajo«, da seže daleč nazaj in zapolni nosno votlino navzgor proti lobanji.

keč_edited.jpg

Obstajajo tudi dihalne tehnike, ki zadržujejo amrit kapljice v zgornjih čakrah in pošljejo njihovo energijo do temenskega središča, kronske čakre, sahasrare. Z zadrževanjem diha med dihalnimi vajami pripomoremo k zadrževanju nektarja v bindu čakri.

 

Jogijske  tehnike bandhe ali energijske zapore prav tako pomagajo pri prekinjanju toka energije in zadrževanju v določenih delih telesa - džalandara bandha.

Inkedcakre_LIb_edited.jpg
 

Jogijski položaji, asane, kjer so stopala v zraku in glava pri tleh, v kombinaciji z dihalnimi tehnikami pomagajo pri ohranjanju nektarja v zgornjih čakrah. Pri položajih sveče, polsveče ali stoje na glavi lahko rečemo, da smo obrnili sonce (ogenj manipura čakre) navzgor in zadržali luno (nektar bindu čakre), navzdol.

S pomočjo osredotočanja na to čakro lahko nadzorujemo lakoto in žejo, blažimo glavobole, napetost, umirimo čustva in povečamo nivo energije in splošnega počutja. 

Prav tako nekaj minutni krožni masažni gibi, z oljem ali brez, na mestu bindu čakre, hitro pomirjajo in sproščajo.  

vipkar.jpg

Iz vsega tega se lahko naučimo, da v sebi nosimo moč nesmrtnosti, večne sreče in blažene zavesti. Ko dovolj napredujemo na poti duhovnega in osebnega samorazvoja, se Bindu aktivira naravno in brez našega posebnega posredovanja. Vsi imamo v sebi potencial samopomoči, dobrega počutja in doseči izkušnjo kozmične zavesti.  

Kakšen je občutek doživetja izkušnje kozmične zavesti nam je v svoji knjigi Avtobiografija jogija lepo približal indijski mojster joge Paramhansa Jogananda, ki je leta 1920 prispel iz Indije v Združene države, da znanost joge predstavi zahodnemu svetu. Knjiga je bila prvič izdana leta 1946 in od takrat naprej mnogim iskalcem in bralcem spreminja pogled na življenje. 

Skrajšan odlomek iz 14. poglavja knjige Avtobiografija jogija v pdf prilogi:

 
avtobiografija_jogija_2019.jpg